Riktigt bråkigt

Fråga:
Jag har en uppgift som går ut på att förklara multiplikation av bråktal på minst tre olika sätt. Jag kan inte ens ett sätt..? Tacksam för hjälp.
Svar:
Detta är inte alldeles enkelt. Att utföra multiplikationer med tal i bråkform brukar man göra först i senare delen av grundskolan. Och här sätts man på prov vill jag påstå då förkunskaperna varierar kraftigt. Ett sätt att visa hur det går till är att med hjälp av bråkplattor påvisa hur man (lite slarvigt) "tar ex en fjärdedel av en halv" och får då en en åttondel. Sedan visar man med tal att 1/4 multiplicerat med 1/2 är lika med 1/8. Tydliggör då att det är täljarna som multipliceras för sig och att nämnarna multipliceras för sig.
Är det ena talet ett heltal kan man påvisa att multiplikationen är en upprepad addition. tre gånger en fjärdedel kan då skrivas 1/4 + 1/4 + 1/4. Även här brukar jag använda mig av bråkplattor för att visualisera för eleverna.
Ett tips är att studera olika läromedel för årskurs 7-9 för att se hur läromedelsförfattarna belyser detta.
Bengt Stegnell

Kommentarer
Postat av: Johanna

Tack Bengt!

Jag läser till lärare och stötte på uppgiften på så vis.

2010-03-21 @ 21:16:14
Postat av: Hanna

Kan man bestämma talet t så att linjen y=t^2x-5 och linjen y=7x+t går genom punkten (1,4)?

2010-03-25 @ 19:45:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0