Räta linjer

Fråga:Kan man bestämma talet t så att linjen y=t^2x-5 och linjen y=7x+t går genom punkten (1,4)?
Svar: Hej. Jag är inte riktigt säker på att jag förstått uppgiften. funktionen y=7x+t är en rät linje som man enkelt kan få att gå genom punkten genom att bestämma t.
För att finna talet t så att den går genom punkten (1,4) för funktionen y=7x+t gör du följande:
Koordinaterna är ju desamma som just x och y-värdena. Lösningen blir då:
4=7*1+t vilket medför att t=4-7 = -3
Dvs y=7x-3 går igenom punkten (1,4)
Gör sedan på samma sätt för den andra linjen. Därefter kan du bestämma om t kan vara samma tal för båda linjerna.
Hör av dig igen om du vill ha mer hjälp!
Bengt Stegnell

Kommentarer
Postat av: eija

Jag är glad att jag inte är mattelärare, utan bara en enkel rektor...



2010-03-27 @ 21:25:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0